Publicerad:
Samarbete ska ta tre samhällsbyggnadsförvaltningar framåt

Samarbete och digitalisering står i fokus när ledningsgrupperna för tre samhällsbyggnadsförvaltningar; Sotenäs, Lysekil och Munkedal diskuterar framtiden.
Vi står inför en enorm kompetensförsörjningsutmaning samtidigt som vi behöver klara allt mer komplexa uppdrag. En del av lösningen ligger i den snabbt framväxande digitaliseringen, men för små kommuner är det näst intill omöjligt att klara på egen hand.
Samarbetet mellan samhällsbyggnadsförvaltningarna i Sotenäs, Lysekil och Munkedal är en konkret väg framåt i arbetet med sådana stora frågor.
Eveline Karlsson som är samhällsbyggnadschef i Sotenäs kommun är väldigt nöjd med utbytet. Vi ställde några frågor.
Hur samarbetar ni mellan förvaltningarna?
– Idag finns nätverk för erfarenhetsutbyte mellan chefer till exempel samhällsbyggnadschefer, måltidschefer etc. för erfarenhetsutbyte, enstaka delade tjänster, en gemensam verksamhet.
Vad ger samarbetet konkret?
– Vi behöver hjälpa varandra med råd och stöd, men också hjälpas åt för att få tillgång till de experter vi gemensamt behöver. Tillsammans tittar vi på i vilka delar vi kan hjälpa varandra.
Vad betyder det för dina medarbetare?
– I alla chefsroller är vi ensamma i respektive kommun, genom samarbetet får vi kontakt med andra kollegor som har samma uppdrag, och det gör oss tryggare och starkare.
Behöver de olika kommunerna samma saker?
– Kompetensförsörjningsutmaningen är densamma, men vi är olika starka på olika områden, och det är där vinsten med att hjälpas åt ligger.
Dela detta innehåll
SERVICECENTER