Personlig assistans innebär stöd och service till personer som har omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar. Stödet är till dig som har funktionsnedsättningen. Stödet ska göra det lättare för dig att leva ett självständigt och oberoende liv.
För att ha rätt till insatsen personlig assistans har du följande hjälpbehov:
Har du frågor eller vill ansöka om insatsen kan du prata med en biståndshandläggare. Ring Servicecenter för att komma i kontakt med en handläggare.
Eller ansök via den den digitala ansökningsblanketten du finner här på sidan under rubriken "Relaterad information".
Om du har en så stor funktionsnedsättning att ditt behov av assistans är mer än 20 timmar i veckan, kan du ansöka om assistansersättning direkt hos Försäkringskassan.
Om du får personlig assistans kan du välja om kommunen eller någon annan ska vara den som ger dig hjälpen du har rätt till. Du kan jämföra assistanssamordnare på www.assistanskoll.se
Insatsen personlig assistans utförs av några få personer. Du är med och bestämmer vilka som ska vara dina assistenter.
Ett avtal upprättas mellan dig och assistanssamordnaren kring utformning, schemaläggning och genomförande grundat på ditt beslut om personlig assistans. Assistanssamordnaren ansvarar då för det praktiska kring rekrytering, anställning, löneutbetalning och administration.
Publicerad: 2017-03-23 14.38
Senast ändrad: 2019-01-09 11.11
Dela detta innehåll
Servicecenter
Sotenäs kommun
Besöksadress
Parkgatan 46
456 80 Kungshamn
Hitta hit
Organisationsnummer:
212000-1322
Kontakta kommunen
Telefon: 0523-66 40 00
Besökstid
Måndag - torsdag
08:00 - 16:30
Fredag
08:00 - 15:00