Sotenäs kommunvapen, länk till startsida

E-handel och e-faktura

Sotenäs kommun bedriver idag e-handel inom ett tiotal avtals­områden via e-handels­systemet eBuilder. Systemet används även för behandling av kommunens fakturor.

 

Faktura till kommunen

Kommunen tar emot elektroniska fakturor i följande format:

  • EDI-faktura
  • SVE-faktura

 

Kommunen efterfrågar någon form av elektronisk faktura i de formaliserade upphandlingarna, beroende på bransch och upphandlingens art.

 

Sotenäs kommun har idag ett sam­arbete med bland annat företagen Inexchange, Pagero, Swedbank och Visma SPCS för mottagning av SVE-fakturor. Dessa företag har tekniska lösningar för att leverantörer ska kunna skicka SVE-fakturor till kommunen. Leverantörer kan även använda andra parter än ovan nämnda för att sända SVE-fakturor till kommunen.

 

Du kan som leverantör ta kontakt med någon av ovan­stående företag för att meddela att du vill skicka SVE-faktura till Sotenäs kommun. Du kan även kontakta kommunen och meddela att du önskar skicka SVE-faktura, så hjälper vi dig att komma i kontakt med något av ovan­­stående företag.

 

Har du som leverantör inget elektroniskt system för fakturering så kan registrering av fakturan ske via en faktura­­­portal. Fakturan skickas sedan i SVE-faktura­­format till kommunens e-handels­­system, eBuilder.

Pappersfaktura till kommunen

Alla leverantörs­­fakturor som skickas i pappers­­format scannas in elektroniskt och måste därför vara märkta med referens­nummer och namn på beställaren. Fakturan presenteras i svart-vitt format. Faktura ska skickas till faktura­­adress:

 

Sotenäs kommun

Leverantörsfakturaservice R 045

Fack 54001

106 54 Stockholm

 

Referens­nummer ska uppges av köparen vid varje inköps­tillfälle, men vi ber ändå leverantören att kräva referens­nummer vid köp, då fakturor utan referens­­nummer ofta blir fördröjda. Köparen ska alltid kunna legitimera sig vid ett inköp.

 

Faktura från kommunen

Du kan få dina fakturor från Sotenäs kommun i elektronisk form, direkt in i din internet­­bank. Detta gäller exempelvis barn­omsorg, äldre­­omsorg, båtplats­avgift och arrende­avgifter.

 

Den elektroniska fakturan presenteras direkt i din internet­­bank och ersätter den traditionella pappers­­fakturan. I internet­­banken godkänns betalningen av fakturan.

 

Ansökan om e-faktura från Sotenäs kommun görs direkt i din internet­­bank. För mer information, kontakta supporten för just din bank.

Betala med autogiro

Har du inte möjlighet att betala med e-faktura kan ett alternativ vara att ansluta sig till auto­giro. Betalning sköts då per auto­matik av banken och pengarna når kommunen på förfallo­dagen, förutsatt att pengar finns på kontot. Faktura­specifikation kommer i brev­­lådan.

 

Anmälnings­­blankett för auto­giro finns under "relaterad informa­tion". Skicka ifylld och under­tecknad blankett till:

 

Sotenäs kommun

Ekonomiavdelningen

456 80 Kungshamn

Övrig betalningsinformation

Organisationsnummer: 212000-1322

 

VAT-nummer: SE212000132201

 

Bankgiro-nummer: 543-4253

 

IBAN: SE 9695 0000 9960 260 1162 700

 

SWIFT/BIC-KOD: NDEASESS

Publicerad: 2017-08-31

Senast ändrad: 2017-03-23 15.53

 

Dela detta innehåll

Ann-Catrine Holst

Leverantörsfakturor, e-handel

 

ann-catrine.holst@sotenas.se

0523 - 66 45 61

Sotenäs kommun

Besöksadress

Parkgatan 46

456 80 Kungshamn

 

Hitta hit

 

Organisationsnummer:

212000-1322

Kontakta kommunen

Telefon: 0523-66 40 00

Skicka e-post

 

Besökstid

Måndag - torsdag

08:00 - 16:30

 

Fredag

08:00 - 15:00

 

Press och informationsmaterial