Sotenäs kommunvapen, länk till startsida

Publicerad:

7-stegsraket för att ta bort båtbottenfärgen säkert

Liten bild på kvinna infälld framför båtskrob

Foto: Josefine Bäckström/Transportstyrelsen

Årets båtsäsong har precis börjat och många båtägare ser nu över sina fritidsbåtar.

Här är Transportstyrelsens miljöhandläggare Lina Peterssons tips om hur du tar bort båtbottenfärgen på ett sätt som är säkert både för miljön och hälsan.

  1. Täck marken under båten.
  2. Skapa en vind- och regnskyddad miljö runt båten.
  3. Skapa miljö med undertryck vid blästring.
  4. Använd rätt personlig skyddsutrustning.
  5. Samla upp färgrester, färgdamm och annat material som kommit i kontakt med färgrester och hantera detta som farligt avfall.
  6. Lämna in farligt avfall (färgrester, marktäckning, skyddskläder etc.) till godkänd avfallsmottagare.
  7. Skydda människor och djur i omgivningen från kontakt med farligt avfall.

Hela rekommendationen finns här: Sanering av båtbotten - Transportstyrelsen Länk till annan webbplats.

 

Att måla om båtbotten är något som de flesta båtägare behöver göra med jämna mellanrum. För att hålla skrovet fritt från påväxt av främst havstulpaner.

– Många gör det varje år, men vi vill att man frågar sig själv om det verkligen behövs. Det allra bästa för miljön är nämligen att helt enkelt låta bli, säger miljöhandläggaren Lina Petersson.

 

De vanligaste aktiva substanserna i färgen innehåller kopparbaserade ämnen, som läcker ut och sprids i miljö och vatten. Koppar är godkänt i viss koncentration om man har båten i havet, men bottenfärg på äldre båtar innehåller ofta det numera förbjudna och mycket giftiga ämnet tributyltenn (TBT).

 

Om man ändå bestämmer sig för att måla om sin båt bör man tänka till ordentligt i förväg.

– Det är väldigt viktigt att den gamla färgen tas bort på rätt sätt. Men följer man vår rekommendation är risken att sprida farliga ämnen omkring sig vid sanering mycket liten, säger Lina Petersson.

Fyra metoder att välja på

Enligt den gemensamma rekommendationen som bland annat Transportstyrelsen står bakom finns det fyra metoder som lämpar sig bra om de utförs på rätt sätt. Dessa är:

  • slipning, kopplad till dammsugare
  • torrskrapning, kopplad till dammsugare
  • blästring med sand eller kolsyra (sämst för miljön då denna metod skapar mest spridning av miljöfarliga ämnen, bör utföras av yrkeskunnig person)
  • gelbehandling med skrapa

 

Bakom rekommendationen står förutom Transportstyrelsen även Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, Kemikalieinspektionen, miljöförvaltningen i Stockholms stad och Statens geotekniska institut.

Under våren 2023 gör Transportstyrelsen en satsning på båtlivet både när det gäller säkerhet och miljö. Just spridningen av TBT i båtbottenfärg är fortfarande ett stort miljöproblem trots förbudet.

Dela detta innehåll